שאומרים אליפטיקל, למה מתכוונים?

\אליפטיקל ידוע גם בשם קרוס טריינר יצא לשוק לראשונה בשנת 1995 ומאז כבש את עולם הכושר והספורט. האליפטיקל מציע את העבודה החלקה של האופניים בשילוב עם שריפת השומנים של ההליכון. הוא המכשיר היחידי שמעלה את קצב פעימות הלב כ"כ טוב בהשוואה למאמץ הגופני המועט שנדרש. הסוד טמון בכך שכל הגוף מופעל בעת השימוש במכשיר. המבנה המיוחד של האליפטיקל מכריח את כל קבוצות השרירים לעבוד ואין איזור אחד בגוף שנושא לבד בלחץ. יתרון נוסף של האליפטי קל הינו תדמיתו כמכשיר בטיחותי שאינו פוגע בברכיים. למה? התנועה האליפטית בריאה ונכונה מאוד לגוף האדם, ומאחר והרגל לא עוזבת את הדוושה היא לא יוצרת "זעזוע" לברכיים בנחיתה, כמו לדוגמא בריצה על חוף הים.

להלן דגשים שיש לשים לב אליהם בעת הרכישה:

טווח התנועה
טווח התנועה מושפע מגודל גלגל התנופה באופן ישיר, והוא חיוני לחופש התנועה לרגל. בהליכה ממוצע אורך הפסיעה נע בין 1-2 רגל. בריצה זה אף ארוך יותר. אליפטיקלים מוגבלים באורך התנועה שלהם. בכלליות, ככל שהמתאמן גבוה יותר כך מומלץ לו לחפש טווח תנועה גדול יותר, כלומר גלגל תנופה גדול יותר.

מרחק בין הרגליים
בריצה הרגליים עוברות במרחק ס"מ ספורים אחת מהשנייה. אליפטיקלים נאלצים להתמודד עם רוחב הגלגל תנופה ולכן קשה לתכנן מכשיר שמאפשר תנועת רגליים קרובה אחת לשנייה. כאשר הרגליים רחוקות אחת מהשנייה זה עלול לגרום ללחץ על הברכיים, קרסוליים והירכיים. יש לחפש דגמים עם מרחק בין הרגלים של כ-15 ס"מ, פחות או יותר לפי גובה המשתמש. (אנשים גבוהים יכולים להתמודד עם מרחק גדול יותר לעומת אנשים נמוכים).

גלגל תנופה אחורי עדיף על גלגל תנופה קדמי
כאשר תגיעו לחנות תפגשו בדגמי אליפטיקל עם גלגל תנופה אחורי וקיימים גם דגמי אליפטיקל עם גלגל תנופה קדמי. ברוב המקרים אליפטיקל עם גלגל תנופה אחורי עדיף על פני אליפטיקל עם גלגל תנופה קדמי. רוב הדגמים של חברות המייצרות מכשירי אליפטיקל מקצועיים לחדרי כושר הם בעלי גלגל תנופה אחורי. גלגל תנופה אחורי מאפשר תנועה אליפטית טובה יותר מאשר במכשירי אליפטיקל עם גלגל תנופה קדמי. אליפטיקל עם מיקום קדמי של גלגל התנופה יגרום לתנועה יותר מעגלית, כלומר נרגיש כאילו אנו עולים ויורדים (בדומה לסטפר). ואילו אליפטיקל בעל מיקום אחורי של גלגל התנופה יגרום לתנועה יותר אליפטית הדומה לזו שמתבצעת בריצה. בחלק ממכשירי אליפטיקל עם גלגל התנופה קדמי, יש פדלים מתכווננים היוצרים תחושת תנועה אליפטית טובה יותר מאשר במכשירים אחרים עם גלגל תנופה קדמי ללא פדלים מתכווננים. מדוע אם כך יש מכשירי אליפטיקל עם גלגלי תנופה קדמיים? בדרך כלל מכשירי אליפטיקל עם תכנון של גלגל תנופה אחורי מוגנים בזכויות פטנטים, והם לרוב יקרים יותר ממכשירי אליפטיקל עם גלגל תנופה קדמי.

ידני או חשמלי?
דבר נוסף שיש לשים עליו את הדעת זה הבחירה בין אליפטיקל ידני לבין אליפטיקל חשמלי. שני סוגי האליפטיקלים מקבלים את ההתנגדות ע"י מגנט שמתהדק על הגלגל תנופה. באליפטי קל הידני מסובבים את כפתור ההתנגדות שמחובר בכבל למגנט. באליפטי קל החשמלי המגנט מתהדק בהתאם ללחיצת כפתור ובכך ניתן לשלוט בהתנגדות טוב יותר והוא רגיש יותר לשינויים עדינים.
אך ההבדל העיקרי נעוץ באפשרויות האימון- לאליפטיקל ידני אין תוכניות אימון בניגוד לחשמלי שקיימים בו מס´ תוכניות אימון, (בחלק מהמכשירים ניתן גם לבנות תוכניות אימון אישיות). תוכניות האימון משלבות בתוכן מהירויות שיפועים וזמן ולכל תוכנית אימון מטרה אחרת- יש כאלה שנועדו לפתח סיבולת לב ריאה, יש כאלה שנועדו לשיפור המהירות, וכן הלאה.

כדאי לבדוק
1. שריפת שומנים- האם יש חיישן למדידת שריפת שומנים? פונקציה זו מסייעת למתאמן לחשב את יעילות האימון.

2. דופק- מדידת הדופק חיונית בפעילות גופנית. כשאר חיישני הדופק מובנים במכשיר זה מעניק נוחות למתאמן. בד"כ חיישני הדופק ממוקמים בידיות האחיזה. לעומת זאת, יש מתאמנים שאוהבים להשתמש בשעון דופק בעל רצועה לחזה. זהו עניין אינדיבידואלי לכל מתאמן.

3. כל מכשיר אליפטיקל מגיע עם הוראות יצרן לגבי משקל הנשיאה של המכשיר, רצוי לבחור אליפטיקל בעל משקל נשיאה שיתאים למשקלם של כל המתאמנים הפוטנציאלים במכשיר. משקל הנשיאה מראה בעצם על רמת עמידותו של המכשיר.

4. התנגדות וגלגל תנופה- ההתנגדות מושפעת מכובד הגלגל- גלגל כבד יותר התנגדות חזקה יותר.

5. תצוגה- איכות התצוגה, גודל המסך, ונוחות השימוש בנתונים, כל אלה יעשו הבדל משמעותי בהנאתכם מהמכשיר. בעת הקנייה מומלץ לבדוק פונקציות כגון: מרחק, זמן, שריפת קלוריות, מס´ התנגדויות ומס´ תוכניות אימון (במידה ויש).

6. דוושה מרווחת ונוחה לרגל.

7. מקום לשים את הבקבוק שתייה- אתם תהיו צמאים תוך כדי אימון..

8. תעודת אחריות- אם תזדקקו לחלקי חילוף זה יהיה נחמד אם החברה תעמוד מאחורי המוצרים שהיא מוכרת ולא גובה כסף עבור תיקונים. ככל שהאחריות ארוכה יותר כך החברה אמינה יותר ובטוחה במוצרים שלה. 90 ימי אחריות הם הנפוצים בקרב אליפטיקלים אך צריכים להוות דגל אדום. תחפשו לפחות שנה אחריות. יש להיזהר מחברות שנותנות אחריות יותר שנים ממספר השנים שהן קיימות בשוק.