כדורי פיזיו וזיזים

הפיט בול (Fit Ball) הוא כדור גומי ענק, מעין בלון גדול עשוי גומי, המגיע בגוונים ובגדלים שונים. כיום ניתן להיתקל בו כמעט בכל פינה. המבנה העגול מעניק לו יכולת סיבוב מרשימה ובכך מעשיר את מגוון התרגילים הרבים שניתן לבצע בעזרתו, והפיט בול יעיל במיוחד במספר תחומים.

תמיכה והתנגדות של כדור פיזיו


סיבוב הכדור במנחים שונים משמש כתוספת התנגדות בתרגילים השונים ואפשר גם להשתמש בו גם כאבזר תומך לחלקי הגוף השונים. ככזה, יתרונו הבולט הוא הגמישות הרבה שיוצרת התמיכה בשקעים שלנו ובקימורי הגוף - שלא מקבלים תמיכה מספקת (אם בכלל) מאבזרי תמיכה אחרים כמו מזרן, ספסל או מושב.

התמיכה של הכדור מאפשרת לגוף להימצא בתנוחה האידיאלית עבורו. לדוגמה: בחלק האחורי של המותן (הגב התחתון) יש קימור הנקרא "לורדוזה מותנית". איזור זה אינו מקבל תמיכה מספקת מאביזרי תמיכה אחרים בתרגילים ספציפיים. הפיט בול, המנופח אוויר ועטוף בגומי גמיש, יכול לשנות את צורתו ולהתאימה לקימורי הגוף השונים בצורה מושלמת.

גמישות כדור פיזיו


בעבודה עם הכדור ניתן להאריך את השרירים ולפתח את גמישות המפרקים. לדוגמה: בשכיבה על הכדור על הגב או על הבטן, כשכפות הידיים נתמכות ברצפה, ניתן להאריך את שרירי הגו.

שיווי משקל
זהו מרכיב חשוב בכושר גופני שלא זוכה לתשומת לב מספקת מצד מתאמנים רבים - וחבל. בשל גמישותו הרבה, הגודל והצורה, הפיט בול הוא משטח מעולה לעבודה על שיווי המשקל, כיוון שהתרגילים שמבצעים בעזרתו תורמים הפעלה משמעותית של השרירים המייצבים, האחראים לאיזון הגוף במרחב, במצבי תנועה ומנחים שונים.


למה זה חשוב?
אם לא מקדישים לו תשומת לב ועבודה ספציפית, עם השנים שיווי המשקל שלנו עלול להתערער. כך שבמידה והשרירים המייצבים שלך חלשים, קצרים או לא מאומנים – עלולות להתפתח בעיות יציבה שונות.

יציבה
היציבה (Posture) היא סך היחסים בין חלקי הגוף השונים והאופן שבו הם מתארגנים זה ביחס לזה - וביחס לקו הכובד. במילים פשוטות: איך הגוף שלנו נראה ובאיזה מצב הוא נמצא כשאנו עומדים, יושבים וכורעים.
תרגילים שונים המבוצעים עם הפיט בול יכולים לעזור לשיפור בעיות יציבה אופייניות, כמו היפרלורדוזיס (Hyperlordosis, המתבטאת בקימור יתר באיזור הגב התחתון, בסיבוב יתר של האגן לפנים ובהזדקפות יתר של בית החזה), או עמידה רפויה, המתאפיינת בכתפיים שמוטות, ובהגדלת השקע בבית החזה (קיפוזיס,Kyphosis).

התעמלות לנשים בהריון
העובדה שהפיט בול הוא משטח רך המתפקד כבולם זעזועים יעיל ומונע עומסים ולחץ על הגוף ועל מפרקיו, הופך אותו לאביזר מעולה בהתעמלות לנשים בהריון.

ישיבה נכונה
הפיט בול יכול לשמש גם לתחליף יעיל ובריא לכסא הסטנדרטי. זה לא סוד שרובנו יושב לא נכון. אנחנו נוטים לשקוע עמוק לתוך הכסא ובכך מגבירים את הלחץ על הגב התחתון מה שעלול להוביל לכאבי גב. ישיבה על פיט בול, במנח הנכון, תוך החזקת הגו זקוף, היא פעולה פשוטה שאין בה מאמץ ולא זיעה, אך בניגוד לישיבה על כסא, אנחנו פשוט נאלצים לשבת נכון. לכל אלה שלא אוהבים "לבזבז את הזמן" – אפשר לתרגל ישיבה על הכדור גם מול הטלוויזיה או המחשב...

 איך יודעים איזה גודל מתאים לי?
הפיט בול  מגיע בגדלים ובצבעים שונים. התאימו את גודלו של הכדור לגודל שלכם.

 אם הגובה שלכם עד 1.55 מטרים- קחו כדור בקוטר 53 סנטימטרים.

אם הגובה שלכם עד 1.75 מטרים-קחו כדור בקוטר 65 סנטימטרים.

 אם הגובה שלכם מעל 1.75 מטרים-קחו כדור בקוטר 75 סנטימטרים.

 

נכתב ע"י: אריק שרון